Wat zijn spelregels ? Wat maakt een flipperkast 'diep' ?

Een flipperkast is een flipperkast, juist ? Fout !
Ok, flipperkasten hebben verschillende namen op de kopruiten en wat andere tekeningen, maar uiteindelijk spelen ze allemaal hetzelfde, je moet de bal zo lang mogelijk in het spel houden, ja ? Niet dus !

Alle flipperkasten zijn verschillend. Ok, 50 jaar geleden werden soms speelvelden opnieuw gebruikt en werd er een nieuwe kopruit voor gemaakt, nieuwe tekeningen op het speelveld, en men bracht de kast onder een andere naam opnieuw uit als een nieuw model. Maar deze tijden zijn lang voorbij. Concurrentie tussen fabrikanten zorgde voor innovatie, elk nieuw op de markt gebracht spel moest iets speciaals hebben, om spelers aan te trekken.

Terwijl de bouwstenen die de kast maken hetzelfde zijn: flippers, slingshots, bumpers, targets, .. zorgt hun positie voor een verschil in spel.
De introductie van ramps heeft het spel naar een heel ander niveau gebracht, er was geen limiet meer aan dat platte speelveld, de ontwerpers gebruikten ramps om binnenweggetjes te maken, om de bal van de ene kant van het speelveld naar de andere te brengen.
Solid state flipperkasten hebben ook meer mogelijkheden om het spel moeilijker te maken of veel meer spelregels in te bouwen.
Flippers hebben nu een thema, en door de bal te controleren bereik je verschillende doelstellingen, net zoals in een videogame.

 

Wat zijn spelregels ?

Als je nooit (of bijna nooit) op een flipperkast speelde, zal het raar zijn voor jou, maar deze flippers hebben spelregels en doelen die je moet behalen. de meeste beginners zijn al blij als ze de bal in het spel kunnen houden. Dit is de eerst stap om te leren flipperen.. hou de bal in het spel en probeer hem te krijgen waar je ze wil.. Maar hoe meer je speelt, hoe meer je zal zien dat je misschien een hoge score hebt maar de bal niet langer in het spel hebt kunnen houden. Dus je krijgt niet meer punten als je de bal langer op het speelveld kan houden ?

Een beetje geschiedenis.. in het begin waren flippers gemakkelijk en kreeg je punten voor alles wat je raakte. Een target raken, 1 punt, nog eentje, 2 punten, een moeilijk schot is 5 punten. Niet lang erna brachten de ontwerpers er een optie bij: 'special when lit'. Deze targets werden altijd maar groter qua waarde maar je moest er wel eerst iets anders voor doen. Bijvoorbeeld alle targets van een hele rij neerkrijgen, of alle rollovers passeren, of .. Deze bonussen zijn zo goed gemaakt zodat goede flipperaars er veel punten aan kunnen verdienen. Het spelverloop werd dan ook leuker: nu heb je een doel om aan te werken. Je moet bepaalde targets raken, schoten maken in bepaalde volgorde, .. Het is niet meer een kwestie van enkel de bal in het spel houden en af en toe iets raken.

De introductie van solid state machines (met een computer erin) zorgde voor een revolutie in het spelverloop. Daarvoor waren er extra kosten nodig om logica in het spel te brengen: er moesten echte switchen en extra componenten bij komen. Dus misschien was het technisch mogelijk om verschillende dingen te doen, maar het zou te duur worden, en er is ook het aantal switches die plaats innemen. Als je onder het speelveld van een e-m kijkt zal je zien dat die nogal goed gevuld is. Maar nu waren er computer chips en extra logica toevoegen was nu niet meer zo duur, zolang er nog plaats over was in het geheugen kon je nog vanalles toevoegen van spelregels..

De ontwerpers konden plotseling veel creatiever worden. Hun creativiteit stopte niet met een speelveld layout, dit was nog maar het begin. Nu konden ze de speler meer laten doen om meer punten te verdienen, en met alfanumerieke of dot-matrix displays konden ze je zelfs zeggen of tonen wat je moest doen.. sommige dot-matrix flippers hebben zelfs eenvoudige videogames erin. Het thema van de flipper is niet langer gewoon de kopruit of de grafische kant van het speelveld, het speelt nu effectief ook een rol in het spel. Sommige mooie voorbeelden van zulke flippers zijn:
High Speed: de politie achtervolgt je en je moet ze proberen afschudden.
Cirqus Voltaire: verschillende truukjes doen om bij het circus te mogen.
NBA Fastbreak en World Cup Soccer, speel een partijtje basketbal of probeer de wereldbeker voetbal te winnen.
Medieval Madness en Attack from Mars, kastelen veroveren, of de aarde redden van de marsmannetjes. er zijn veel meer flippers, maar dit zijn enkele goede voorbeelden waarin de speler de actie in het spel bepaalt, zoals in een videospel.

Flippers hebben nu ook 'modes'. Een mode kan het beste omschreven worden als een tijdspanne waarin de spelregels even veranderen en je moet dan een specifiek doel behalen. Een gemakkelijk voorbeeld dat iedereen kent is multiball. Dit start je door 2 of 3 ballen te locken, en tijdens multiballs bijvoorbeeld sommige targets of combinaties van schoten maken die dan jackpots worden en veel meer scoren dan normaal. Sommige flippers hebben 'wizard modes' waarin je een specifiek schot moet maken. Je moet deze schoten maken om verder te spelen want de andere tellen niet meer, het spel blijft wachten tot je dat ene schot hebt kunnen maken. Meestal moet dit op tijd gebeuren, wat voor extra druk zorgt bij de speler.

Sommige flippers laten het toe de modes op te stapelen, wanneer eentje bijna ten einde is kan je de volgende beginnen. In Bram Stockers Dracula is het spel zo ontworpen dat je verschillende multiballs tegelijk moet spelen om heel veel punten te scoren. Maar de meeste flippers laten dit stapelen niet toe, een mode loopt zijn tijd uit en pas daarna kan je de volgende beginnen.

En de wizard mode.. wel dat is het ultieme doel van het spel. Dat is waarom je het speelt. Je hebt hiernaartoe gespeeld, En als je het afwerkt of goed doet kan je er veel punten mee scoren.. Sommige flippers houden hiervoor zelfs een aparte scorelijst bij. Meestal tijdens deze wizard mode moet je specifieke schoten in een bepaalde tijdspanne uitvoeren.. Je moet bewijzen dat je een echte wizard bent om deze flipper uit te spelen... of de wizard mode laat toe om ontzettend veel punten bij te verdienen.

Waarom zou iemand een moeilijke flipper kopen om thuis te spelen ?

Als je een goede flipperaar bent, en de regels van het spel begrijpt/kent, zal je een moeilijke flipper willen.

Thuis kan je oefenen zoveel je maar wil. Je moet geen munten in de flipper steken. Dus een moeilijke flipper met een extreem hoge moeilijkheidsgraad kan je zo goed leren kennen. Je kan weken oefenen om hem te leren. Als je voor elk oefenspel had moeten betalen, zou het je wel wat kosten.

Het duurde ongeveer een maand (bijna elke avond spelen) voor we onze Twilight Zone zelfs maar leuk vonden. Op cafe spelen we 3-4 spelletjes maximaal als we de flipper niet leuk vinden. Waarom zou je geld in een kast steken die je niet aanstaat ?

Je kan een gemakkelijke flipper kopen, voor beginners. Maar als je deze thuis hebt en elke avond speelt, en je capaciteiten worden beter, dan zal het saai worden.. dan wil je een grotere uitdaging, of een flipper die je veel opties geeft. Je wil geen 100 spelletjes spelen waarvan er 50 identiek aan mekaar zijn. Je wil spelletjes met afwisseling. En wanneer je een doel hebt bereikt, zou er al een ander doel moeten zijn dat anders is en je nog niet bereikt hebt (en dat een andere weg nodig heeft om er te geraken)

Alles hangt natuurlijk af van je eigen kunnen, hoe goed je speelt, en hoe goed je wil worden.

Als je niet zo goed bent in flipperen, niet veel gaat spelen en niet denkt dat je er goed in zal zijn, koop dan geen Twilight Zone of ander moeilijk spel. Ze zullen te moeilijk zijn en je zal dan misschien nooit het spel begrijpen/leuk vinden.

Dus begin dat met een gemakkelijke flipper. Alle elektronische flippers hebben een aanpasbare moeilijkheidsgraad. Dus wanneer het te gemakkelijk wordt, zet het dan op 'extra hard' en probeer je eigen scores te verslaan. Of je koopt een andere iets moeilijkere flipper..

Zeker wanneer je een flipper voor kinderen koopt, houd je het beter op een oudere, gemakkelijkere modellen. Meestal zijn kinderen blij als ze de bal lang op het speelveld kunnen houden, en ze zijn te jong om de soms verdoken regels te begrijpen. Voor hen ben je beter af met een spel dat zegt: 'raak alles voor punten' of 'schiet alles dat verlicht is'. liefst met leuke geluiden en veel flitsende lampjes, dat zullen ze leuk vinden..

Flipperkasten zijn gemaakt voor plezier, en je moet kiezen welk spel je het best bevalt. Je wordt misschien gefrustreerd van een moeilijk spel, als je er maar 10% uitkrijgt en nooit hoger geraakt. En als je te goed bent, zal een spel dat gemakkelijk is te saai worden omdat je de wizard mode teveel verslaat..