Hoe open je een flipperkast en haal je het glas er af ?
Elke beginner stelt wel deze vraag: hoe maak je een flipperkast open ? Hoe raak ik aan het speelveld onder het glas ? Hoe werk ik aan de onderzijde van een speelveld ? Hoe kan ik de kopkast opendoen ? Hoe haal ik de flipperkast uit elkaar ?
Een flipperkast heeft twee delen: een cabinet en een kopkast. Allebei zijn voorzien van een slot.
Cabinet openen
Een cabinet heeft een deurtje met een slot erin. Indien je geen sleutel hebt, pruts het slot open of boor het open. In het slechtste geval kan je brute kracht gebruiken, maar dat zal of het deurtje of de cabinet beschadigen, dus doe dit voorzichtig en pas als andere manieren niet werken !
Meer info over sloten openen vind je op deze pagina.
Open het deurtje en als je geluk hebt, hangt de sleutel van de kopkast aan een klein haakje. Dit kan aan het deurtje zelf zijn, of in het cabinet. Kijk ook in de cabinet, misschien ligt de sleutel er los in (of in het hout geschroefd, wat we ook al zagen).
De sleutel van de kopkast hangt waar hij hoort: aan de binnenzijde van het muntdeurtje aan een metalen haakje.
Het glas boven het flipper speelveld verwijderen
Eens het deurtje open is, zie je rechts bovenaan een handvat. Trek dit naar links, dit zal de lockdown bar losmaken (dit is het metalen stuk bovenop het speelveld glas vooraan de flipper, waar je je handen op rust tijdens het spel). Deze lockdown bar gaat eruit door hem recht omhoog te trekken.
Nu kan je het speelveldglas eruit schuiven. Pas op waar je het neerzet.
Het veiligheidsglas kan soms onverwacht exploderen. Wees voorzichtig voor de randen
als je het neerzet, zet het bv ook niet neer op een koude betonnen vloer maar hou een
tapijtje of een stuk karton bij de hand waar je het glas op zet.
Sommige jaren 70 flipperkasten hebben een ander systeem.
Flippers zoals Fireball en Nip-it hebben een metalen frame waarin het glas zit.
De lockdown bar en siderails vormen een frame waarin glas zit,
en dit neem je in een geheel weg.
Gottlieb (sys80) en Recel hebben een metalen handvat in het midden van de deuropening, in plaats van in de rechtse bovenhoek. Dit moet je omlaag trekken om de lockdown bar en speelveld los te maken. Ja, het blokkeert ook het speelveld zodat je het speelveld niet kan optillen als dit handvat op zijn plaats zit.
Hoe het speelveld omhoog trekken
Haal eerst alle ballen uit het spel !! Dan trek je het speelveld recht omhoog aan de metalen boog (waar de ballen tussen de flippers verdwijnen). Op oudere flippers kan je het speelveld naar voren schuiven en dan achteruit leunen tegen de kop. Gebruik de steunbalk niet, dit is niet veilig, en omdat hij maar een enkele kant ondersteunt, zal je speelveld krom trekken wanneer het te lang omhoog staat.
Moderne Williams/Bally flippers hebben een verschillend systeem. Trek eerst het speelveld omhoog. Trek het dan naar je toe. Er zit een haak aan elke kant van de cabinet welke je in zijn plaats hoort klikken. Wanneer het speelveld helemaal uitgetrokken is, kan je het naar boven duwen tot het tegen de kop leunt.
Andere modellen (bv Williams system 11 en sommige Data East flippers) hebben dan weer een ander systeem. Daar zit het speelveld vastgehaakt in 2 roterende scharnieren. Je kan het speelveld dan niet naar voor trekken, maar enkel naar boven tillen om het recht te zetten tegen de kopkast. Dergelijke modellen zijn het lastigste om aan te werken aangezien je moeilijk de achterzijde van het speelveld kan bereiken.
Hoe een kopkast openen
Oude EM's hebben een metalen plaat in de kop. Deze is niet zo moeilijk om te verwijderen, boor het slot open of wring het open met een schroevendraaier. Vanaf de achterzijde kan je dan de kopruit losmaken, deze wordt op haar plaats gehouden met metalen pinnen.
Oude Bally en Stern flippers hebben een slot aan de rechterkant. Dit maakt verbinding met
een metalen staaf die over de kopruit gaat en die op zijn plek houdt.
Draai de sleutel naar links en de metalen bar houdt de kopruit op zijn plaats.
Draai de sleutel naar rechts en de bar gaat naar achteren en de kopruit kan uit de kast gehaald worden.
Als je geen sleutel vindt kan je het slot uitboren, maar wees voorzichtig dat de trillingen
de kopruit niet kapotmaken !
Hoe een kopruit verwijderen:
- Hef de kopruit ongeveer 2cm recht omhoog (1), Gebruik het metalen frame aan de onderkant.
- Trek nu de onderste kant van de kopruit naar je toe zodat het over de rand van de kopkast komt (2 - blauwe tot rode lijn)
- Nu de kopruit omlaag schuiven in je richting en ze is los (3).
Dit systeem is meestal gebruikt voor koppen met translites erin. Sommige modellen van flipper (bv electronische van Playmatic) hebben een kopruit in een houten frame (het heeft scharnieren aan de zijkant). Heel deze kader opent zich als je in de kop wil werken.
Williams flippers van de jaren 80 (bv Road Kings) hebben een slot bovenop de kop. Niet erg praktisch in een lage kamer (of voor kleine personen). Waarschijnlijk is daarom het slot op recente Williams/Bally WPC flippers verplaatst. Op deze mnodellen is het slot in het midden geplaatst boven de translite, naar beneden gericht. Het wordt op zijn plek gehouden door twee veiligheidsschroeven. Dus als je geen sleutel hebt, gebruik dan een torx security bit (of een tang) om het hele slotje eruit te halen.
Data East deed hetzelfde als Williams, bv op Playboy 35th zit het slot ook bovenop de kop, terwijl de latere modellen ze boven de translite hebben.
Op onze Gottlieb Bad Girls zit het slot ook vanboven rechts. De sleutel moet naar links gedraaid worden. Dit maakt de hele kopruit/speaker grill los. De metalen grille scharniert naar voren en de kopruit kan er dan uit.
Eenmaal de kopruit verwijderd, zie je een houten plaat waar de lampjes en vaak ook de score displays op gemonteerd zitten. Midden rechts is er een metalen plaatje dat als slot dient. Schuif dit plaatje naar boven en het hele paneel scharniert open. Nu kan je aan de printplaten die erachter verborgen zitten.