'Whoa Nellie' flipperkast door Greg Freres en Dennis Nordman
Nog een interessant zelfgemaakte flipperkast project is gestart: Whoa Nellie.
Deze keer zijn het twee rotten in het vak die de handen hebben samengeslagen, nl. Dennis Nordman en Greg Freres.
Zij werken aan de conversie van een electro-mechanische flipperkast. Hun project heet Whoa Nellie, Big Juicy Mellons.
Meer information over hun project kan je vinden op de Whizbang pinball blog.
Toen ik de blog begon te volgen, dacht ik (en waarschijnlijk vele anderen) dat het gewoon een hobby-project was van beide heren
om hun vrije tijd te vullen. Niets is minder waar ! Blijkbaar is het de bedoeling om het project te commercialiseren en verder
custom flipperkasten te maken.
Hier is een interview met Greg Freres over hun projekt:
Ontwerp voor de kopruit.. nog niet de definitieve versie.
Kan je een korte inleiding geven wie jullie zijn en wat je al gedaan hebben ?
Dennis en ik ontmoetten elkaar bij Bally. Ik begon in 1978 bij Bally en Dennis in 1981.
Ik werkte 21 jaar als artiest en art manager, Dennis als game designer. We werkten samen op verschillende
flipperkast projecten zoals Elvira and the Party Monsters, Dr. Dude, Party Zone, en Scared Stiff.
Ik hiep ook met het de beginschetsen voor Party Animal en Whitewater.
Dennis ontwierp ook flipperkasten voor Stern, waaronder Pirates of the Caribbean.
Momenteel ben ik freelance artiest. Ik werk vooral op arcadekasten maar ben ook begonnen met labels voor bierflesjes te ontwerpen voor een kleine brouwerijen. En natuurlijk begonnen Dennis en ik vorig jaar met Whizbang Pinball. Dennis begint ook een andere zaak waarin hij poppenhuizen en gerelateerde producten ontwerpt.
Eigenlijk zijn we beiden ontwerpers die gewoon niet kunnen stoppen met ontwerpen.
Heb je nog andere flipperkasten? Hoe raakte je geinteresseerd in flippers ?
Als je bedoelt of we nog flipperkasten bezitten, dan ja. Ik heb zelf nog beide Elvira flipperkasten in mijn bezit,
samen met een Party Zone. Williams liet toe dat iedereen van het team goedkoop de flipperkast kon kopen waaraan
ze hadden gewerkt, zo heb ik in de loop der jaren een heleboel flipperkasten gehad.
Maar we hebben er een aantal verkocht voor verschillende redenen.
Ik raakte geinteresseerd in flipperkasten toen ik studeerde. Ik was niet uitzonderlijk verslaafd maar heb in mijn 4 jaar op school toch voldoende muntjes in een kast gegooid. Daarvoor was ik nog niet in aanraking gekomen met flipperkasten want in de omgeving van Chicago waren flipperkasten voor vele jaren verboden. Mijn enige aanraking met coin-op machines was op vakantie.
In industrial design school had Dennis een nieuw cabinet ontworpen als eindproject. Hij slaagde erin om Bally te contacteren en zijn ontwerp te tonen. Hij werd dan aangenomen om het cabinet voor Rapid Fire te maken.
Wat zijn je favoriete flipperkasten ?
Als mede-ontwerper ben ik het meest trots op beide Elvira spellen, ST:TNG, Medieval Madness en Revenge from Mars.
natuurlijk zijn de meeste van de flippers waaraan ik heb meegewerkt mijn favorieten (voor verschillende redenen),
maar die groep is het belangrijkste voor mij.
En natuurlijk, als artiest vind ik Dr. Dude en Party Zone ook goed omdat we een gok namen
met de themas en tekeningen. Het was een uitdaging van een stripverhaal op de kopruit te doen, ondersteund door de
onderdelen op het speelveld.
Als speler ben ik het meest beinvloed door Bally's spellen van eind jaren 70 omdat ik dan het meeste flipperde, voordat ik voor Bally begon te werken.Wizard, Eval Knieval, en Captain Fantastic zijn enkele van mijn favorieten. Enkele Williams flippers bevallen me ook zoals Space Mission, Flash, en High Speed.
Hoe kreeg je het idee om een flipperkast zelf te ontwerpen ?
Vorige jaar in juni, bezochten Dennis en ik de Northwest Pinball and Gameroom Show in Seattle, Washington om er te
spreken over onze dagen als flipperkast ontwerpers. Hiervoor hadden Dennis en ik elkaar nog maar enkele keren gezien
zoals bij de Pinball Expo en andere beurzen. Sinds Scared Stiff in 1996 hadden we niet meer samengewerkt.
Na de eerste dag op de eburs leerden we meer over hobbyisten en flipperkast verzamelaars
die hun eigen ontwerpen maakten. Ik hoorde over de kunstenaar William Wiley, die een hele flipperkast had gebruikt om
zijn kunst op te tonen. Het idee van je eigen werk te maken intrigeerde me als voormalig flipperkast tekenaar.
Pinball was zo'n groot deel van mijn leven dat het op een bepaald punt echt voelde alsof ik iets miste.
En al die beurzen bezoeken zorgde ervoor dat ik het nog meer miste. Ik zocht naar een manier om mijn tekeningen
opnieuw op flipperkasten te krijgen.
Na een korte nacht die zaterdag, enthousiast over hoe ik met aangepasten kasten terug met flippers in contact
kon komen, stelde ik mijn idee aan Dennis voor tijdens het ontbijt voordat we naar de luchthaven vertrokken.
We zaten beiden vol energie en vonden het een geweldig idee.
Natuurlijk waren we niet zeker of er wel een business model bestond, maar we dachten dat onze ervaring in
de industrie wel een nieuwe kijk kon brengen bij het aanpassen van flipperkasten.
Op het vliegtuig terug naar Chicago brainstormden Dennis en ik over wel 150 themas; We zaten beiden vol met energie
bij het gedacht dat we aan een nieuwe flipperkast konden werken.
Doen jullie samen al het werk of krijgen jullie hulp ?
Ons eerste project, Whoa Nellie Big Juicy Melons, is gebaseerd op een electromechanische flipperkast - een Gottlieb Continental Cafe.
Dennis had in 2006 er een gekocht (zonder de bedoeling van er iets specifiek mee te doen, enkel omdat hij hield van de
retro-look van dit soort kasten). Hij dacht dat dit de snelste manie zou zijn om aan custom flipperkasten te beginnen.
Geen programmatie, geen muziek of geluiden, enkel een cool retro onderwerp op een echt retro spel..
We deden wat research en vonden een locale expert, Ken Walker, die we contacteerden. We contacteerden ook een collega van Williams, Mark Weyna. Mark heeft steeds EM flippers verzameld en andere antieke coin-op spellen; Hij werkte ook met ons samen aan Scared Stiff en met with Dennis aan onder meer Indy 500.
Deze twee mensen kennen op zich een hele groep mensen met goede kennis van EM flipperkasten, en dat is voldoende
hulp om ons eerste ontwerp te doen slagen. Zij doen het meeste mechanische werk, helpen de bedrading over te zetten
van het originele speelveld naar de nieuwe speelveldlayout van Dennis. Ze helpen ook ons te begrijpen wat de
limieten zijn qua spelregels wanneer we er wijzigingen willen in aanbrengen.
Zonder hen zouden we waarschijnlijk dezelfde speelveldlayout gehouden hebben en was het bij een cosmetic make-over gebleven.
Met hun kennis wordt Whoa Nellie echt een uniek ontwerp.
Dennis Nordman toont een prototype op de Midwest Gaming Classic show in Milwaukee.
Wie is Nellie ?
Wanneer Dennis met het idee kwam aandraven van oude fruitkratten als thema te gebruiken, was zijn eerste
idee van een naam Sweet Juicy Melons. Nadat we uitgelachen waren, brainstormden we verder over wat voor
tekeningen we hierop kunden verzinnen.
Ik had het idee neergepend van een man die in een veld vol meloenen op een paard zat, en zelfs het paard
was onder de indruk door de schoonheid van een pin-up die haar verse meloenen toonde..
De meloenen had ik ineens al een merknaam gegeven...Whoa Nellie!
Ik sprak altijd over Nellie wanneer ik het had over de meid op de kopruit, maar Dennis vond dat ze Melonie moest heten. Toen we op Pinball Expo aan het publiek vroegen welke naam we haar moesten geven, riep iemand onmiddellijk 'Melonie'. Dus om je vraag te beantwoorden, waarschijnlijk noemt het paard Nellie!
Hoe kwam je op het idee om de flipperkast op een krat in plaats van op poten te zetten ?
We zijn blij dat je dat vraagt en vooral dat je het hebt opgemekrt. Toen Dennis me het ontwerp voor het thema voorstelde
had hij een sketch gemaakt van op elkaar gestapelde kratten. Ik was direkt verkocht.
Ons idee om samen te werken is dat elk van ons hun beste eigenschappen aanbrengt.
Dennis was altijd al geinteresseerd in unieke cabinets en wou flippers weg krijgen van die vierkante dozen
die ze al vele jaren zijn. We willen ook dat onze projecten kunst zijn.. de bedoeling is dat we onze projecten
verkopen als 'kunst die je kan spelen'. Ze zijn meer bedoeld voor kunstverzamelaars dan voor de flipper-verzamelaar
die alles moet hebben.
Dat gezegd zijnde, de stapel kratten past mooi binnen ons concept om kust te maken met flipperkasten. Maar het leuke is dat wanneer we ons concept voorstelden op Pinball Expo, veel mensen niet door hadden dat het deel van ons plan was. De helft dacht dat we de poten vergeten waren mee te brengen. We moesten het concept uitleggen vooraleer ze begrepen dat het zo hoorde. Nu krijgen we nog steeds af en toe de vraag over flipperpoten. Waarschijnlijk moet een flipperkast gewoon poten hebben ?
Maak je nog steeds tekeningen op papier of doe je het allemaal op de computer ?
Ik ben overgeschakeld van papier naar de computer. Vorig jaar heb ik eindelijk een Wacom Cintiq tablet gekocht
en dat is echt het beste middel om computer art met de traditionele manier van tekenen te combineren.
Maar eigenlijk wilde ik echt een schilderij maken voor het uiteindelijke ontwerp van de kopruit, om toch een
fysiek stuk in bezit te hebben. Dat is het enige waar ik spijt van heb van alles op een computer te ontwerpen,
er is niets fysieks meer op het einde om bij te houden.
Greg Freres bij een van de eerste prototypes (de tekeningen op de zijkanten zijn ondertussen veranderd).
Hoe ga je de tekeningen op het speelveld krijgen ? Met de hand schilderen of met stickers ?
Ons plan is voor Whoa Nellie 3 identieke flippers te maken, zolang we hiervoor kopers vinden.
Daarvoor hebben we 3 Continental Cafe flipperkasten aangekocht.
We willen dan ook de speelvelden bedrukken met traditionele zeefdruk. De kwaliteit moet zo hoog mogelijk zijn
en zeefdruk is hiervoor de enige manier. Waarschijnlijk gaan we teveel speelvelden maken, misschien 15 in totaal,
om wat reserve te hebben en voor wanneer mensen enkel een speelveld willen kopen.
Kopruiten gaan we ook zeefdrukken. Deze worden te koop aangeboden zodra we ze krijgen van de drukker, waarschijnlijk later deze zomer. We gaan waarschijnlijk ook kijken of mensen geinteresseerd zijn om gesigneerde kopruiten te kopen. Om een idee te hebben hoeveel we er moeten laten maken gaan we Facebook gebruiken om zo te communiceren en een idee van de interesse te krijgen.
We hebben al aanvragen gekregen over onze speciale projecten van individus en firmas. Hiervoor gaan we waarschijnlijk andere manieren van bedrukken zoeken, die goedkoper zijn. We zijn ook met verschillende bronnen aan het praten over manieren om eigen ontwerpen van flipperkasten op kleine schaal (50-100 stuks) te fabriceren. We beginnen pas uit te zoeken wat er allemaal komt bij kijken, maar we zijn zeer enthousiast over het concept. Het hoort volledig in onze visie om opnieuw met flipperkasten bezig te zijn - back in pinball!
Bedankt voor uw interesse in Whizbang Pinball!
Alle fotos en artwork copyright G. Freres and D. Nordman - Whizbang pinball - gepubliceerd met toestemming.