Ben Heck's zelf gemaakte flipperkast over Bill Paxton
De lijst van mensen die hun eigen flipperkast ontwerpen blijft maar groeien.
Benjamin Heckendorn werkt aan zijn eigen model, met acteur Bill Paxton als onderwerp.
Lees zijn blog op BenHeck.com om de vooruitgang
te volgen aan deze flipperkast. We interviewden Ben over zijn werk.
Ben werkt reeds sinds 2005 aan deze flipperkast. De bedoeling is van ze klaar te hebben en te tonen
op 27 maart op de 2010 Midwest Gaming Classic Show.
Op zijn youtube kanaal staan er filmpjes
over de kast en hoe hij onderdelen ervoor maakt.
Dit artikel zal nog aangepast worden naargelang de flipperkast vordert..
Kan je jezelf kort voorstellen, voor de mensen die nog nooit van jou of je website gehoord hebben ?
Ik ben Benjamin J Heckendorn, vaak Benheck genoemd aangezien mijn website benheck.com is.
Ik werk fulltime aan het aanpassen van computers en het ontwerpen van prototypes.
Het meeste van mijn werk heeft met videogames te maken. Ik heb ook al een aantal controllers gemaakt
voor gehandicapte mensen.
Heb je andere flipperkasten ? Hoe ben je eraan begonnen ? Wanneer ben je begonnen met flippers te kopen ?
Ik heb altijd flipperkasten leuk gevonden, maar het wordt steeds moeilijker om er op locatie te vinden.
Voor deze had ik zelf geen eigen flipperkast.
Hoe kwam je op het idee om een eigen flipperkast te maken ?
Wel dat was ongeveer 5 jaar geleden. Ik werkte aan een ontwerp voor een eigen Neo Geo arcadekast en dacht dat ik
als ovlgende een flipperkast moest doen. Mijn klanten geven de voorkeur aan draagbare Xbox 360s en zo,
maar zelf hou ik meer van het bouwen van echte arcade toestellen. Ik wist dat flipperkasten heel complex en moeilijk
waren, het was een echte uitdaging die ik wilde aangaan.
Het thema vond ik heel snel, waarschijnlijk al enkele seconden nadat ik besliste van een flipperkast te maken.
Ik vond Bill Paxton altijd al een goede acteur en zo kan ik veel dingen gebruiken.
Werk je helemaal alleen aan je kast of krijg je hulp ? Do je alles zelf of is er een team van mensen ?
Voor bepaalde dingen kreeg ik hulp, zoals het maken van de cabinet en het bestickeren ervan. Dat deden we met twee.
Maar het meeste werk (en al het ontwerpen) heb ik zelf gedaan. Jeri Ellsworth heeft me vaak advies gegeven,
wat ik zeer apprecieer.
Heb je al een idee hoe het speelveld er uiteindelijk gaat uitzien, of probeer je gewoon iets en zie je of het werkt ?
(qua spelregels, layout, ..)
De cabinet (die ik helemaal zelf gebouwd heb) heeft al artwork en er is ook een kopruit.
Wat de spelregels betreft zijn er verschillende modes die gebaseerd zijn op de films met Bill Paxton.
Zo moet je bv in de 'Aliens' mode alle droptargets neerhalen vooraleer je kogels op zijn. In 'Titanic'
moet je de bal door een gezonken Titanic doolhof halen om de diamand te vinden, enz.
Nu zien we enkel een whitewood, is het de bedoeling van een compleet afgewerkte kast te maken
(met artwork, spelregels, geluid en muziek). Of probeer je gewoon wat te maken en zie je wel waar je geraakt ?
Ja er komt een afgewerkt produkt. Hout is goedkoop en ik wist dat ik de speelveldlayout niet van de eerste keer
juist ging hebben. Daarom plande ik van verschillende versies van het whitewood te maken om de schoten en ideeen uit
te testen. Met deze versie is alles speelbaar, wat me toelaat om verder te werken aan de spelregels en de programmatie
zonder al een afgewerkt speelveld te hebben.
Dat afgewerkt speelveld zal artwork, verlichte inserts, enz hebben. Het gaat er heel stoer uitzien.
Heb je al een idee wat voor technologie je gaat gebruiken om alles te controleren ?
Hoe switches uitlezen, spoelen en lampen uitsturen, enz ?
Dat is allemaal al afgewerkt. Ik gebruik een Parallax Propeller als cpu, dat werkt goed want die heeft
8 cores om te multitasken. Want een flipperkast is continu bezig met geluid te spelen, wat op de display te tonen,
Input/output te controleren, de spelregels, .. Dan is het heel handig dat je meerdere cores hebt die elk hun
eigen taak uitvoeren.
Geluiden en muziek staan elk op hun eigen SD kaart met aparte filesystemen, die je vanop een pc kan aanpassen.
Zij draaien onafhankelijk van elkaar en worden gemixt in de versterker.
De LED dot matrix display (die ik zelf heb gesoldeerd) kan text tonen (vast en bewegend), score en animaties.
Oorspronkelijk kwamen de animaties direkt van de SD kaart in windows bitmap formaat, maar de conversie duurde te lang.
Wat ik heb gedaan is een programma gemaakt dat de bitmaps converteert in een stroom van bytes die snel en
eenvoudig naar de display worden gestuurd. Deze stroom wordt opgeslagen in de bovenste ongebruikte 32k van de EEPROM,
voor heel snelle toegang tijdens het spel. Ik kan 128 animaties van 4 frames elk opslaan op de EEPROM,
waarschijnlijk heb ik er nooit zoveel nodig.
Er is ook een systeem om animaties te maken. Zo kan ik een tekening van een raket bewegen over het scherm, of kan ik
een animatie die afspeelt omhoog en omlaag bewegen.
In totaal kan ik 4 gig aan geluid en muziek gebruiken, maar de spelregels zelf mogen maximum 32k zijn !
Aangezien het merendeel van het besturingssysteem al klaar is, ben ik zeker dat ik die limiet niet ga bereiken.
De switches gebruiken banken van shift registers, net zoals de aansturing van lampen en spoelen.
De hardware kan 64 lampen ansturen, 64 switchen opvolgen, 16 spoelen aansturen en 16 momenteel niet toegewezen
uitgangen, zoals voor motortjes.
Ik heb nog geen test gedaan van de snelheid maar ik schat dat het een 200 cycli per seconden doet.
Wat zijn je favoriete flipperkast ontwerper en flipperkasten ? Is de layout van je speelveld beinvloed
door een specifieke kast of ontwerper ? Of probeer je alles zelf uit te vissen ?
Dat is een moeilijke vraag om te beantwoorden aangezien ik geen hardcore flipperaar ben.
Ik hou meer van modernere kasten dan van EMs, aangezien er op recente kasten meer actie is.
Ik herinner me wel de eerste DMD kast die ik speelde, dat was Data East's Batman.
Ik ben opgegroeid in de tijd van 8-bit computers, het was een hele ervaring wanneer een computer
gedigitaliseerde spraak had. Toen flipperkasten begonnen te spreken was ik onder de indruk.
Sommige dingen die ik leuk vind op flipperkasten (en daarom in de mijne wil):
Zichtbare pop bumpers - op sommige flippers weet je niet dat ze er zijn tenzij door het geluid wanneer de bal ertegen botst.
Daarom heb ik de mijne op een heel zichtbare plaats op het speelveld gezet, gemakkelijk aan te schieten.
Popbumpers zijn leuk.
Manuele plunger - ik wilde een traditioneel gevoel dus is er een manuele in plaats van een electronische plunger.
Audio clips - mijn flipperkast heeft 178 Bill Paxton film geluiden, plus effecten. Muziek is van zijn
groep Martini Ranch en van zijn films.
Update: de flipperkast is afgewerkt, lees deze blog post voor alle details!