Gids ivm de verschillen tussen Funhouse flipperkasten

De Williams Funhouse flipperkast, gemaakt in 1990, wordt nog steeds door velen beschouwd als een van de beste flipperkasten ooit gemaakt. De kast blijft populair, en verkoopt voor nog een relatief dure prijs naargelang zijn leeftijd.

Er zijn er veel van gemaakt, meer dan 10000. Onderdelen voor deze flipperkast zijn ook nog veel gevraagd, zelfs nieuwe speelvelden zijn twee keer gemaakt, een keer nog door Williams in Diamondplate versie en recent ook door Illinois Pin Ball. Nieuwe stickers, ramps en plastics zijn ook voor dit model te krijgen zodat je je flipperkast als nieuw kan maken.

Bij het begin van de productie waren er enkele verschillen, daar gaat dit artikel over.

Eerst werden er een tiental prototypes gemaakt. Deze hebben waarschijnlijk rode printplaten onder het speelveld, hebben 'X' in hun serienummer, en meest belangrijk: ze hebben een bijkomende target (en bijhorende insert) op het speelveld. De blauwe targets spellen S-T-E-P-S, terwijl alle andere normale Funhouse flippers er enkel S-T-E-P targets en inserts zijn: de smalle target tussen de mystery mirror en hidden hallway (links van Rudy) is weg gelaten.

Aan het begin van de productie zijn er ongeveer 200 'sample games' gemaakt. In tegenstelling tot andere modellen, waar de eerste kasten gewoon zijn om de lopende band op gang te zetten en een eventuele voorraad van onderdelen op te gebruiken, zijn er bij Funhouse toch enkele opmerkelijke verschillen. Deze verschillen komen vooral doordat Williams bezig was met de overgang van System 11 naar de WPC printplaten.

Funhouse sample games hebben de oude system 11 soort van siderails, een startknop die uitsteekt tov de voorkant van de cabinet, gebruikt not een System 11 geluidsprint (samen met aparte voedingsprint) en meest belangrijk: ze hebben een DiamondPlated speelveld.

Kopkast

funhouse
Het meest opmerkelijke verschil is de System 11 geluidskaart met voeding, links boven in de kop.

funhouse
De bedrading is ook lichtjes verschillend van de normale reeks, er zijn meer lampjes bovenaan (bij het Funhouse logo) en de draden lopen anders.

funhouse
De lijst van zekeringen is ook aangepast met een stickertje.

funhouse
Dit is een foto van een gewone Funhouse flipperkast. Deze heeft de WPC soundkaart, bedrading van de verlichting en de papieren met zekeringen en schakelaars zijn ook verschillend.

Speelveld

funhouse flyer
Echte prototypes (maar 10 van gemaakt) hebben deP-target en insert (van steps) bovenaan op het speelveld, zoals je op de flyer kan zien.

funhouse playfield
Elk ander speelveld heeft enkel STEP targets en inserts.

funhouse
Sample games hebben het DiamondPlate logo onder de rechtse flipper.

funhouse
Wat ontbreekt op de gewone flippers. Merk ook op hoe het blauw veel minder snel verkleurt op Diamondplate speelvelden.

Cabinet

funhouse
Sample / Prototype flippers gebruiken de brede System 11 siderails om het glas vast te zetten. Deze gaan onder de flipperknoppen.
De tekening op de zijkant is ook een grote sticker.

funhouse
Productie Funhouses gebruiken de smallere siderails zoals op andere WPC flippers. De tekening is ook volledig gezeefdrukt.

funhouse
De startknop steekt uit ten opzichte van de cabinet op Sample en prototype games.

funhouse
Terwijl het op normale modellen verzonken is.

Funhouse Prototype verschillen

Op deze site zie je fotos van een echt Funhouse prototype.

Extra verschillen ten opzichte van de sample machines zijn:
- Bovenste steps hand plastic zegt "Lite quick multiball w/lit", latere versies hebben "500,000 points".
- Sommige plastics zijn verschillend. Bv. de plastic met oranje en rode ballonnen, lings van de gangway, zoals dit ook voorkomt op de flyer. Sommige plastics en de ramps zijn met de hand op maat gesneden.
- Het speelveld heeft een Diamond Plate logo maar niet het part nummer. Op sample games wordt dit wel vermeld.
- De flyer heeft rode makeup op Rudy's gezicht die breder geschilderd is, deze heeft kleinere plekjes. Misschien experimenteerde men met verschillende modellen of is de plastic ooit verwisseld geweest.
- De rode inkt op het speelveld is is niet perfect gealigneerd. Waarschijnlijk testte men nog met het drukken.
- Sample Funhouses hebben een startknop die wat uitsteekt. Dit prototype (en ook op de flyer) heeft een die verzonken is.

Fotos van sample Funhouse door Doug Huse.
Met dank aan Korn voor zijn post hierover op RGP.