Lampjes installeren in de popbumpers van Hurricane.

Beschrijving en fotos door Mike Schudel

De eerste flipperkast die ik had, in 1995, was een Hurricane. Ik verkocht die flipperkast in 2001, maar had lampjes in de popbumpers geinstalleerd. Moeilijk was het niet, de houders waren aanwezig, maar de bedrading ontbrak. Ik voegde de draden toe en verkocht enkele weken later de flipper.

In 2010 had een collega een Hurricane die gepoetst moest worden. Geen probleem voor mij en hij kwam hem brengen. Dat was de eerste keer dat ik in al die jaren een Hurricane zag. Het rare wat me opviel was dat deze ook geen lampjes in de popbumpers had. Bij nader toezicht bleek er zelfs niets aanwezig te zijn: geen lampjes, houders of bedrading. Aangezien ik toch voldoende onderdelen had liggen, leek het me een goed idee om ze opnieuw toe te voegen.

Na wat te zoeken op rec.games.pinball, leek het te zijn dat de lampjes vroeg in productie van de flipperkast waren weggelaten. Sommige Hurricanes hebben ze geinstalleerd, maar op de meeste ontbreken ze. Ik heb geen idee was of er een probleem was of dat het puur was gedaan om kosten te besparen, maar de meeste Hurricanes hebben ze niet.

Hurricane popbumpers zonder sockets
De meeste Hurricane flipperkasten hebben geen houders in de popbumpers.

Er zijn twee manieren om de ontbrekende lampjes aan te sluiten. Het eerste is ze gewoon te koppelen op de General Illumination (GI). Dan branden ze continu. Dit is het geval op veel flipperkasten en ziet er goed uit. De andere manier is van ze toe te voegen aan de lamp matrix, dan kan de flipperkast ze in patronen aansturen.

De lamp matrix tabel in de Hurricane handleiding leert ons dat de pop bumpers ooit deel uitmaakten van de lamp matrix. Ze zijn lampen 65, 66 en 67 voor links, rechts en onderste jet bumper.
Omdat ze nog in de handleiding gedrukt staan, wil niet zeggen dat de software die de kast aanstuurt er nog gebruik van maakt. In productie kan er veel veranderd zijn, misschien worden ze nooit aangestuurd.

In de testmode bij de lamp test, staat nog informatie. Lamp 65, bv wordt getoond als 'unused'. Maar alle informatie ivm draadkleuren, connector, transistoren enzo is bekend.

Lamp test mode

Ik herinner me van 15 jaar geleden dat de kast de lampjes aanstuurt, dus ze in de lamp matrix nog bekend zijn. Anders had ik een lampje tijdelijk kunnen verbinden met krokodille-klemmen om zo te testen of het werd aangestuurd.

Eerst begon ik met alle onderdelen van de popbumpers van het speelveld te vijzen. Alles werd ook grondig gepoetst, zowel aan de onder- als bovenzijde van het speelveld.

Wat je nodig hebt zijn (3) pop bumper #555 wedge base lamp houders met platte draden. Ik gebruikte (3) #555 lampjes, wat korte 1/8' doorzichtige tube en (3) 1N4004 diodes, die nodig zijn in de lampmatrix. Diodes waren niet nodig geweest indien ik ze had aangesloten aan het GI circuit.

benodigde onderdelen

Ik wou ook netjes installeren zoals Williams het zou doen. Daarom had ik wat plaatjes nodig om de bedrading netjes op te solderen en op het speelveld te bevestigen. Ik gooi nooit iets weg wanneer ik een flipperkast poets, en had nog een oude standup target liggen die ik kon gebruiken. Ik vees hem uit elkaar en sneed de einde van de koperen bladen af zodat ik een plaatje met een gaatje kreeg en een lipje om aan te solderen.

oude standup target

solder tabs gemaakt van standup target

Tijd om de lamphouders in de popbumpers te installeren. Aan de onderkant zijn de draden vastgeniet. Ze zijn beschermd met doorzichtige plastic tube (1-1/2' inches - 38mm) om geen contact te maken met de rest van de popbumper onderdelen, zoals de metalen houders.

pop bumper lamp sockets installed

Aangezien alle drie de bumpers lampjes in dezelfde kolom (kolom 6) van de lamp matrix zitten, is het eenvoudig om alle bumpers met een zijde aan elkaar te bevestigen. Er zijn ook geen diodes nodig op de draden in de kolommen van de lamp matrix. Je kan ze gewoon met elkaar bevestigen.
Daarom zijn ze in het midden met elkaar verbonden. Ik heb zo'n soldeerplaatje gebruikt met een stukje draad omdat ze niet voldoende dicht bij elkaar waren.

under playfield wiring of lamp sockets in bumpers
Onderkant van het speelveld.

De geel/blauwe draad is deel van kolom 6. Ik zocht een plaats om de bumpers hierin te verbinden. Veel lampjes zitten op printplaten en zijn verbonden met een IDC connector. Daarin een draad toevoegen is niet eenvoudig. Ik wou ook geen bedrading opsplitsen. Ik bekeek alle lampjes in heel kolom 6, op zoek naar een lampje dat niet op een printplaat zit maar in een aparte houder. De enige losse #44 lamp was nummer #68: Dunk the Dummy. We moeten het centrum van de popbumper lampjes verbinden met de geel/blauwe draad die aan lamp #68 komt.

black wire connector to Dunk the Dummy lamp socket
Zwarte draad naar de gemeenschappelijke geel/blauwe draad van kolom 6 bij de 'Dunk the Dummy' lamp #68.

Volgende stap is de rode draad van elke popbumper aan zijn respectievelijke rij in de matrix te verbinden, met een diode. De diode is georienteerd met de kant met de streep weg van de lamp. Bij elke lamp soldeerde ik een 1N4004 diode tussen de metalen strip van de houder en mijn zelfgemaakte soldeerhouders. Gelukkig was er voldoende plaats onder het speelveld om alles te monteren.

diode connected to lamp socket
Close up van de soldeerhouder, diode en doorzichtig tubetje ter isolatie.

Voor elke popbumper moet je hetzelfde doen, het verschil is enkel dat je moet opletten dat elke lamp naar zijn respectievelijke rij in de lampmatrix wordt verbonden. Hier ook zocht ik voor rij 5, 6 en 7 een lampje dat niet op een printplaat zat maar in een aparte #44 metalen houder. Dit voor respectievelijk de linkse, rechtse en onderste popbumper. Let er trouwens op dat wanneer het speelveld omhoog staat, de onderste bumper zich helemaal bovenaan bevindt !

Voor de LINKSE bumper kan je lamp #85 gebruiken, in de 'Left Return Lane'. Verbindt deze met de rood/groene draad op die houder. Deze gaat naar de linkse popbumper, kant van de diode met de witte streep.
Voor de RECHTSE bumper: neem lamp #26 'Left Drop Target #1' en soldeer een draad bij de rood/blauwe draad op die houder. Deze nieuwe verbinding gaat naar de rechtse bumper, eveneens kant van de diode met witte streep.
Voor de ONDERSTE popbumper: gebruik lamp #27 'Left Drop Target #2' en neem de kant met de rood/paarse draad. De nieuwe draad gaat naar de onderste bumper, natuurlijk ook de kant van de diode met de witte streep.

left flipper lane with black wire soldered
Zwarte draad verbonden met rood/groen in rij 5, aan lamp #85 'Left Flipper Lane'.

drop target lamps with black wires soldered onto
Zwarte draden bij rood/blauw en rood/paars van rijen 6 en 7. Lampen 'Left Drop #1 en #2': #26 en #27 in de lampmatrix.

Eenmaal alle draden netjes verbonden zijn en op hun plaats gehouden worden met de rest van de bedrading, kan je de flipperkast aanzetten. Ik had enkel een grote rol van zwarte bedrading ter beschikking.

all lamp sockets in popbumpers connected
Overzicht van de drie popbumpers die aangekoppeld zijn.

Tijdens attract mode gaan de lampjes om beurt aan, in samenspel met de rest van de speelveld verlichting. Tijdens het spelen gaan ze om beurt aan.

Op deze manier kan iedereen lampen toevoegen in de popbumpers van een Hurricane flipperkast.

Hurricane pinball lamp location chart
Hurricane lamp location chart.

Hurricane pinball lamp switch matrix chart
Hurricane lamp switch matrix chart.

Hier is een video van de aangekoppelde lampjes in de popbumpers.